ارایه ی راهکار هایی برای بداهه نوازی با متر آزاد وثابت برگرفته از آثار کلاسیک تار نوازی

پایان نامه
چکیده

هدف کلی نگارنده ازاین پژوهش یافتن متدی کلاسه بندی وفرمولیزه شده برای ترویج بداهه نوازی بین نوازندگان سازایرانی وبیان اهمیت اکتساب دربداهه نوازی است چراکه اعتقادرایج دربین نوازندگان وجامعه ی موزیسین ایرانی براصل عدم اکتساب دربداهه نوازیست که این اعتقادبرخلاف اعتقادشخصی نگارنده بوده ودرپژوهش حاضرباذکرروشهای کسب مهارت دربداهه نوازی سعی شده است تاحدودزیادی اصل اکتساب دربداهه نوازی اثبات شود.ازاهداف دیگراین پژوهش آگاه ساختن نوازندگان براصل اکتساب دربداهه نوازی وارائه سوژه ای تحقیقی برای موزیسینهای ایرانی کاردیگروتکمیل کردن این متدبداهه نوازی به کمک انهاخواهدبود.

منابع مشابه

بررسی کاربردی بداهه نوازی های آزاد بر اساس سونات های متودیک جورج فیلیپ تلمان

سنت بداهه پردازی آزاد یکی از جذاب ترین موضوعات برای دنبال کنندگان اصول اجرای موسیقی قدیم به ویژه موسیقی دوره باروک است. اعمال این نوع از بداهه پردازی در مورد قطعاتی مربوط به دوره خاص نیازمند دانش و نگرشی است تا نوازنده را قادر سازد، بدون خارج شدن از اصول و سلیقه همان دوره به بداهه پردازی بر اساس ساختار موسیقی اقدام کند. برای درک اصول، مفاهیم و حس موسیقیایی دوره ای که مربوط به سال ها قبل است، مو...

متن کامل

بررسی شیوه ی تار نوازی غلامحسین بیگچه خانی

این پایان نامه در خصوص شیوه تار نوازی و بررسی کیفیات عالی در نوازندگی می پردازد. در این راستا به نوازنده صاحب شیوه یعنی غلامحسین بیگچه خانی پرداخته شده است و هشت اجرا از ایشان آوانگاری شده است. اهمیت این پایان نامه بیشتر مربوط می شود به دقتی که در آوانگاری وجود دارد و سعی شده است تا ظرائف تکنیکی تا حد امکان در آوانگاری ثبت شود و صرفاً نمای ملوده نوشته نشود تا بیشتر بتوان به خصائص نوازندگی دست پی...

بررسی تطبیقی چهار اثر بداهه نوازی در دستگاه نوا

بداهه نوازی یکی از اصلی ترین شیوه های اجرا در موسیقی دستگاهی ایران است. هر بداهه نواز با بهره گیری از دانش موسیقایی خویش (آنچه از گذشتگان و استادان خود آموخته است) و قدرت خلاقیت خود، در هر اجرا اثری نو می آفریند. در این جستار، چهار اثر بداهه نوازی را مورد تحلیل قرار داده ایم که هر سه در دستگاه نوا اجرا شده اند: 1- نوا، سه تار: ابوالحسن صبا 2- قافله سالار، سه تار: محمدرضا لطفی 3- پرند، سه تار...

15 صفحه اول

نظم پریشان غزل حافظ و مرکب نوازی

 ساختار پاشان و نظم پریشان ابیات در برخی غزل‌های حافظ، از دیرباز، موضوع پرسش و بحث بوده است. حافظ‌شناسان و حافظ‌پژوهان در این راه، کوشش بسیار کرده‌اند تا بتوانند این پاشانی را توجیه کنند و برای این عدم انسجام، دلیل و توضیحی بیابند. با نگاهی حتی گذرا به مجموعۀ این تلاش‌ها می‌توان برای بعضی از فرضیه‌ها و نظریه‌ها در این زمینه، اعتبار و ارزش بیشتری قائل شد و برخی دیگر را کنار نهاد. ما در این م...

متن کامل

بررسی تطبیقی شیوه سه تار نوازی صبا و عبادی

مقایسه تحلیلی و بررسی شیوه ها و سبک های نوازندگی در هر ساز این دید را به نوازندگان می دهد که با توجه به تحلیل و شناخت و درک عمیق از ظرافت ها و طرز نواختن و شیوه اجرایینوازندگان گذشته و تأثیر گذار بتوانند به رنگ و صدای نو و متفاوت در ساز مورد نظر برسند. صبا و عبادی که هر یک از برسته ترین نوازندگان ساز سه تار می باشد هر کدام سه تار نوازی را به حد کمال رسانده و از تأثیر گذاری بسزایی برخوردار بود...

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده موسیقی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023